Przedstawiam scenariusz zajęć w przedszkolu dla dzieci 4-5-letnich "Ptaki zimą" .Głównym celem zajęć jest kształtowanie opiekuńczych postaw wobec ptaków , wdrażanie do dokarmiania ptaków w okresie zimy. zainteresowanie dzieci światem przyrody.
Scenariusz zajęć w przedszkolu w grupie dzieci 4-5-letnich. Prowadząca : Wioletta Siek Miejsce zajęć : sala przedszkolna Integralny ośrodek wielokierunkowej aktywności dziecka : Nasi podopieczni Temat dnia: Ptaki zimą. Cel główny : Kształtowanie postaw opiekuńczych w stosunku do zwierząt i ptaków żyjących w otoczeniu dziecka. Cele operacyjne Dziecko :
- rozumie potrzebę dokarmiania ptaków w okresie zimy,
- rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków zimujących w Polsce,
- wie jakim pokarmem żywią się ptaki,
- wykazuje opiekuńczą postawą wobec zwierząt,
- rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego (ptaków),
- wykazuje zainteresowanie światem przyrody,
- uważnie słucha tekstu czytanego przez N.
- poprawnie wypowiada się na jego temat,
- słucha z uwagą wypowiedzi kolegów,
- ćwiczy narządy mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne,
- doskonali pojęcia określające stosunki przestrzenne : na, nad, pod, w, obok,
- przelicza do pięciu,
- poprawnie wykonuje pracę plastyczną – układa obrazek z gotowych elementów i przykleja go do kartki,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Metody : słowne – opowiadanie , pogadanka, oglądowe – pokaz, działań praktycznych – praca samodzielna dzieci. Formy pracy : zbiorowa, indywidualna. Środki dydaktyczne : opowiadanie L. Krzemienieckiej „ Przyjaciel zza okna”, sylweta wróbla, ilustracje ptaków zimujących w Polsce, ziarenka różnych zbóż, nasionka, kolorowe kartki, klej, wycięte elementy do obrazka „Ptaki w karmniku” Przebieg zajęć :
- Rozwiązanie zagadki :
Małe szare ptaszki, Głodne w czasie zimy, Proszą o ziarenka i chleba okruszyny.
- Wysłuchanie opowiadania L.Krzemienieckiej „Przyjaciel zza okna”.
- Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania.
- Kto rozmawiał z wróblem ?
- Dlaczego wróbel nie mógł znaleźć pożywienia ?
- Kogo wysłał w poszukiwaniu pożywienia ?
- Kogo nazwał ptak swoim przyjacielem ? Dlaczego?
- Wypowiedzi dzieci na temat pomocy ptakom w okresie zimy.
Dokarmianie ptaków, zawieszanie karmników, rodzaje pożywienia dla ptaków, rozpoznawanie i nazywanie rodzajów nasion i zbóż.
- Rozpoznawanie na ilustracjach i nazywanie ptaków pozostających na zimę w Polsce : wróble, sikorki, wrony, kruki, sroki, gile, jemiołuszki.
- Zabawa ruchowa ze śpiewem „Lata ptaszek”. Ćwiczenia ortofoniczne naśladowanie głosu wróbla (ćwir, ćwir)
- Doskonalenie pojęć określających stosunki przestrzenne (na, pod, nad, w, obok). Określanie położenia sylwety wróbla względem karmnika.
- Wykonanie pracy plastycznej „Ptaki w karmniku”.
- Pokaz wzoru pracy. Przeliczanie ptaszków na obrazku(do pięciu).
- Objaśnienie sposobu wykonania pracy ( rozmieszczenie na kartce elementów obrazka (części karmnika, sylwety ptaków), przyklejenie do kartki.
- Samodzielna praca dzieci.
- Wystawka i ocena prac.
Opracowała Wioletta Siek |